1,000 tukun tiruan harap tambah populasi hidupan laut

BUKIT TAMBUN – Sebanyak 1,000 tukun tiruan yang diturunkan ke perairan berhampiran Pulau Kendi dan Pulau Aman diharap menambahkan lagi populasi hidupan laut di sini.

Exco Pertanian & Industri Asas Tani, Pembangunan Desa dan Kesihatan, Dr Afif Bahardin berkata, kos projek kelestarian habitat laut tersebut menelan belanja RM393,900, daripada sumber peruntukan bagi tahun 2015.

“500 tukun tiruan ini diturunkan di (perairan) Pulau Aman dan baki 500 lagi di Pulau Kendi… ini bajet tahun ini.

“Dengan tukun-tukun tiruan ini, kita (Kerajaan Negeri) harap dapat menambah lagi populasi ikan, yang akhirnya akan menambah kepada jumlah tangkapan para nelayan di kawasan ini,” ujarnya pada Majlis Melabuhkan Tukun Tiruan di Pulau Kendi dan Pulau Aman Tahun 2015 di sini baru-baru ini.

Turut hadir, Pengurus Besar Persatuan Nelayan Pulau Pinang (Pan-Mutiara), Aziz Sabdin.

Dalam pada itu, menurut Aziz, inisiatif Kerajaan Negeri tersebut akan memberi manfaat kepada kira-kira 10,000 nelayan pantai di negeri ini.

“Lebih kurang 10,000 nelayan yang terlibat, akan beroleh faedah.

“Kita (Pan-Mutiara) ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Negeri yang prihatin pada kebajikan para nelayan, dan pada masa sama membina tukun-tukun tiruan untuk membiakkan ikan-ikan di perairan ini,” kata beliau.

} else {