1,491 terima RM5.9 juta pinjaman tanpa ‘bunga’ KN

Oleh: WATAWA NATAF ZULKIFLI


BAYAN BARU – Kerajaan Negeri melalui Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) sejak tahun 2009 telah meluluskan sejumlah RM5.907 juta pinjaman tanpa ‘bunga’ melalui Projek Titian Saksama Rakyat (PTSR) kepada 1,491 usahawan kecil di Pulau Pinang.

Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mohd. Rashid Hasnon berkata, 83.5 peratus atau 1,245 peminjam PTSR adalah Melayu, Cina (7.6 peratus atau 114 peminjam) dan India (8.9 peratus atau 132 peminjam).

“Apa yang lebih menarik, sudah tentu skim ini dipinjamkan tanpa ‘bunga’ (riba), di samping, tiada cagaran yang perlu dibuat,” ujar Mohd. Rashid di sini baru-baru ini.

Mohd. Rashid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Jerejak berkata demikian pada Majlis Penyerahan Pinjaman PTSR kali kelima kepada 49 penerima baru-baru ini.

Hadir sama pada majlis penyerahan tersebut, Pengurus Besar PDC, Datuk Rosli Jaafar.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri menawarkan pinjaman mikro kredit serendah RM1,000 hingga RM10,000 demi membantu para peniaga kecil mengembangkan prospek perniagaan masing-masing.

Atas inisiatif Kerajaan Negeri ini, beliau berkata, pihaknya berharap semua penerima dapat membayar balik pinjaman masing-masing mengikut jadual yang dipersetujui bersama demi memudahkan peniaga-peniaga lain untuk membuat pinjaman serupa pada masa hadapan.

Itu, katanya, termasuk inisiatif Kerajaan Negeri melantik pegawai PTSR untuk pergi ke premis perniagaan peminjam pada tiap-tiap bulan bagi memungut balik dana yang dipinjam.

Sementara itu, Abdul Mutalib Hanafi, 56, yang ditemui kemudian berkata, beliau akan menggunakan dana pinjaman mikro kredit tersebut sebagai modal perniagaan nasi campurnya di Taman Teluk dekat Teluk Kumbar.

“Mengikut perancangan, saya akan membeli peralatan-peralatan baru seperti kerusi, meja dan barangan keperluan lain yang sudah rosak dan perlu diganti bagi memenuhi keselesaan pelanggan gerai saya,” ujar beliau sambil merakamkan penghargaan kepada Kerajaan Negeri.

Seorang lagi penerima, Yeoh Teoh Yong, 42, berkata, RM4,000 pinjaman yang diterimanya itu akan digunakan untuk menambah stok
pinggan mangkuk di kedai beliau yang terletak di Nibong Tebal.

Penerima lain, C. Devika Chandrasegar, 28, berharap pinjaman tersebut dapat memajukan salun milik beliau.

“Tujuan pinjaman ini dilakukan adalah untuk membeli mesin dan peralatan keperluan lain di salun saya, tambahan pula, saya hanya baru memulakan perniagaan pada bulan Jun lalu,” ujar beliau.